IsoKarhun Hampaan toimitusjohtaja Eero-Matias Saviluoto:
”Luottamus luo pohjan hyvälle hoitosuhteelle”
Viime keväänä Porissa toimintansa aloittanut IsoKarhun Hammas tarjoaa asiakkailleen kaikki suun terveydenhuollon palvelut – mukaan lukien röntgentutkimukset ja suukirurgiset toimenpiteet. Kattavan palvelutarjonnan lisäksi yritys panostaa yksilölliseen ja luottamusta rakentavaan toimintatapaan. Vahvaan luottamukseen pohjaa myös yrityksen yhteistyö VSP:n kanssa.
Moni hammaslääkäriä pelkäävä hakeutuu hammashoitoon vasta äärimmäisessä hädässä eli siinä vaiheessa, kun hammassärky yltyy sietämättömäksi. Tällöin edessä saattaa olla useampia käyntikertoja vaativa hoitojakso, mikä nostaa myös hoidon kustannuksia.
– Pelkopotilaan käyttäytyminen sisältääkin paradoksin. Tarkastusten ja hoidon lykkäämisen sijaan erityisesti pelkopotilaiden kannattaisi käydä hammaslääkärissä säännöllisesti. Tällöin hampaiden kunnossa ei ehdi tapahtua suuria muutoksia, jolloin hoidon tarvekin on yleensä vähäistä. Usein selvittäisiin eteenpäin pelkällä hampaiden tarkistuksella ja fluorauksella, hammaslääkäri ja IsoKarhun Hampaan toimitusjohtaja Eero-Matias Saviluoto sanoo.
Säännöllisistä hammastarkistuksista kannattaa muidenkin pitää kiinni, sillä suunterveydellä on suora yhteys yleisterveyteen. Piilevillä ja usein oireettomilla suun tulehduksilla saattaa olla jopa kohtalokkaita seurauksia, sillä ne lisäävät tutkitusti muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä aivoverenkiertohäiriöiden riskiä.
– Verenkierron mukana kaikkialle elimistöön leviävät suun bakteerit voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Tiedetään, että esimerkiksi vanhusten kuolemaan johtaneista keuhkokuumeista huomattava osa on saanut alkunsa hoitamattomasta suun tulehduksesta, Saviluoto huomauttaa.
– Vastaavasti yleisterveyteen liittyviä oireita voidaan havaita myös suussa tai kaulalla, minkä vuoksi perusteellisessa hammastarkastuksessa käydään huolellisesti läpi koko kasvojen alue, Saviluoto lisää.
Yksilöllistä ja kattavaa palvelua
Saviluodon mukaan hyvä hoitosuhde luo pohjan suun kestävälle terveydelle. Tämän vuoksi IsoKarhun Hampaassa pyritään rakentamaan hoitosuhteita, joissa potilas otetaan huomioon yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti. Luottamusta pyritään Saviluodon mukaan lisäämään muun muassa siten, että potilaalle kuvaillaan rauhallisesti hoitotoimenpiteiden etenemistä vaihe vaiheelta ja kuulostellaan hänen tuntemuksiaan.
– Haluamme luoda alusta alkaen otolliset olosuhteet hyvälle hoitosuhteelle. Jos vastaanotolle tulee vaikkapa hyvin pelokas potilas, teemme ensimmäisellä kerralla yleensä vain tarkastuksen ja kerromme, miten kotihoitoa kannattaisi tehostaa. Vältämme siis kaikin tavoin ”potilas penkkiin ja pora laulamaan” -tyyppistä lähestymistapaa, Saviluoto vakuuttaa.
Saviluoto pitää tärkeänä myös sitä, että potilaalla on mahdollisuus tulla hoitoon samalle lääkärille tai ainakin samaan taloon, jossa koko henkilöstö jakaa hyväksi havaitut toimintatavat ja käytänteet.
– Pitkissä hoitosuhteissa hammaslääkäri havaitsee helpommin pienetkin muutokset ja osaa arvioida niiden merkityksen. Potilaamme hyötyvät siitä, että he saavat kaiken tarvitsemansa hoidon saman katon alta – suuhygienistin palveluista suukirurgiaan ja muuhun vaativaan erikoishammashoitoon.
Yrityksellä on käytössään myös 3D-röntgen, joka mahdollistaa laadukkaan diagnostiikan. Kolmiulotteista röntgenkuvaa tarvitaan hoitosuunnitelmien tueksi silloin, kun tavallinen röntgenkuva ei anna tilanteesta riittävän tarkkaa tietoa.
– Lisäksi olemme laajentamassa palvelutarjontaamme anestesia- ja ilokaasuhoitoihin, Saviluoto lisää.
Saviluodon mukaan IsoKarhun Hampaassa seurataan tarkoin alan käytänteiden ja hammashoidossa käytettävien materiaalien kehittymistä.
– Kehitämme jatkuvasti osaamistamme kouluttautumalla ja seuraamalla tiiviisti alan uusinta tutkimustietoa taataksemme potilaillemme mahdollisimman hyvän hoidon.
Paikallista kumppanuutta
VSP toimitti IsoKarhun Hampaalle kattavat IT- ja tietoliikenneratkaisut. Työasemat ja infonäytöt toimitettiin avaimet käteen -ratkaisuna elinkaaripalveluineen.
Osaaminen ja luottamusta herättävä toimintatapa olivat keskeisiä kriteereitä myös siinä vaiheessa, kun IsoKarhun Hampaan perustajatiimi ryhtyi valitsemaan yritykselleen it-kumppania.
– VSP:n myyntipäällikkö Tommi Haikonen oli yhdelle meistä entuudestaan tuttu, ja kokemukset yhteistyöstä olivat hyviä. Lisäksi saimme VSP:ltä hyvän tarjouksen ja halusimme paikallisen kumppanin, joten päätös yhteistyön aloittamisesta kävi helposti, Saviluoto kertoo.
Saviluodon mukaan yhteistyö VSP:n kanssa on toiminut hyvin ensimetreiltä alkaen. IsoKarhun Hampaan toimitusjohtaja arvostaa VSP:n aktiivista ja kokonaisvaltaista otetta IT- ja tietoliikenneratkaisujen suunnittelussa ja toteutuksessa.
– Meillä koko toiminta on verkon päässä, joten laitteiden ja yhteyksien pitää toimia häiriöittä ja nopeasti. Täällä pyöritellään muun muassa isoja 3D-kuvatiedostoja, eikä meillä ole aikaa odotella röntgenkuvien latautumista. IT-infran pitää olla hyvä, jotta voimme tehdä työtämme keskeytyksettä. Luonnollisesti myös ratkaisujen tietoturva on meille äärimmäisen tärkeää.
Saviluoto on tyytyväinen myös siihen, että mahdollisissa ongelmatilanteissa VSP:n Help Desk palveluun voi ottaa yhteyttä matalla kynnyksellä ja apua saa viiveettä.
– Jonkinlainen ongelmatilanne on osunut kohdallemme muutaman kerran, ja se on aina hoidettu kuntoon nopeasti etänä. Liikkuvan yksikön tukeen emme ole joutuneet turvautumaan kertaakaan, mutta tarvittaessa sekin on nopeasti saatavilla, Saviluoto sanoo.
VSP:ltä kattavat palvelut
Myös VSP:n myyntipäällikkö Tommi Haikonen on projektiin varsin tyytyväinen, vaikka matkaan on mahtunut myös haasteita.
– Uutta rakennettaessa mukana on aina monta toimijaa, joiden aikataulujen yhteensovittaminen voi olla välillä haastavaa. Teimme tiivistä yhteistyötä myös muiden urakoitsijoiden kanssa, jotta eri työvaiheet saatiin etenemään sovitussa aikataulussa. Halusimme, että IT- ja tietoliikennepalvelujen käyttöönotto sujuisi asiakkaallemme mahdollisimman jouhevasti ja että heillä olisi mahdollisuus keskittyä ensisijaisesti oman liiketoimintansa käynnistämiseen, Haikonen kertoo.
Haikosen mukaan VSP on toimittanut IsoKarhun Hampaalle mobiililiittymiä lukuun ottamatta kaikki tarvittavat IT- ja tietoliikennepalvelut, kuten IT-tukipalvelut, Fortinet-palomuuriratkaisun, M365-pilvipalvelut kattavine tietoturvaratkaisuineen sekä yritysinternetin.
– Loimme jokaiselle etätyötä tekevälle työntekijälle turvallisen VPN-etätyöyhteyden, jonka avulla he pääsevät kirjautumaan tietoturvallisesti yrityksen verkkoon. Mokkulayhteys mahdollistaa täydellisen paikkariippumattomuuden, joten työasioita voi tarvittaessa hoitaa vaikkapa kesämökiltä.
Hammaslääkäriaseman työasemat VSP toimitti elinkaaripalveluna, joka on saanut asiakkailta paljon hyvää palautetta. Haikosen mukaan palvelu helpottaa muun muassa budjetointia, sillä kaikki laitteisiin liittyvät kulut sisältyvät kiinteään kuukausihintaan.
– Elinkaaripalvelun ansiosta yrityksen koneet ja ohjelmistot ovat aina ajan tasalla. Koneet uusitaan kolmen vuoden välein, eikä mahdollisista vioista tule yllättäviä lisäkuluja. Jos konetta ei voida korjata, toimitamme tilalle uuden yleensä seuraavana arkipäivänä. Tuemme omalta osaltamme asiakkaamme liiketoimintaa vastaamalla heidän tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin, tinkimättömästä palveluasenteestaan tunnettu Haikonen korostaa.