Lääkärikeskus Karhulinnan toimitusjohtaja Kimmo Aho:
”Uskomme kasvolliseen palveluun”
Porilainen Lääkärikeskus Karhulinna uskoo vahvasti kasvolliseen palveluun ja omalääkärimallin tuomiin hyötyihin. Mitä paremmin lääkäri tuntee potilaansa, sitä helpompi hänen on muodostaa kokonaiskuva potilaansa tilanteesta. Tämä puolestaan parantaa hoidon laatua ja säästää usein myös kustannuksia. Kasvollista palvelua Karhulinna odottaa myös kumppaneiltaan.
Kesällä 2021 toimintansa aloittanut Lääkärikeskus Karhulinna syntyi halusta tarjota asiakkaille palvelua, jota yrityksen perustajat itsekin potilaina arvostaisivat. Tieteelliseen näyttöön pohjautuvan lääketieteellisen osaamisen lisäksi yritys panostaa sujuviin hoitoketjuihin sekä kasvolliseen ja kiireettömään asiakaspalveluun.
Karhulinna on vajaassa vuodessa kasvanut kuuden lääkärin perustamasta yrityksestä lähes 100 henkilöä työllistäväksi lääkärikeskukseksi, josta apua voivat hakea niin yritykset kuin yksityishenkilöt. Yleis- ja kattavien erikoislääkäripalveluiden lisäksi yritys tarjoaa muun muassa laboratorio- ja kuvantamispalveluita.
– Karhulinnan toiminnan punaisena lankana on omalääkärimalli, jota toteutetaan sekä työterveyshuollossa että yksityisasiakkaille suunnatuissa palveluissa. Työterveyslääkärimme tuntevat asiakasyrityksen työntekijät, työolosuhteet ja yritystoiminnan erityispiirteet. Tämä helpottaa työkykyä ylläpitävien toimenpiteiden kohdentamista oikein ja oikea-aikaisesti, Karhulinnan toimitusjohtaja Kimmo Aho kertoo.
Omalääkärimalli toimii Ahon mukaan erinomaisesti myös yksityisasiakaspuolella.
– Asiointi on huomattavasti miellyttävämpää ja sujuvampaa, kun potilaan ei tarvitse jokaisella lääkärikäynnillä ryhtyä selittämään samoja asioita yhä uudelleen. Pitkäaikaisessa potilassuhteessa lääkärille kertyy paljon arvokasta tietoa, joka auttaa diagnostiikassa ja hoidon suunnittelussa.
Omalääkärin on huomattavasti helpompi muodostaa kokonaiskuva potilaansa terveydentilasta kuin potilasta satunnaisesti hoitavan lääkärin. Tämä tuo merkittävää lisäarvoa sekä potilaalle että lääkärille.
– Pitkässä hoitosuhteessa lääkäri havaitsee nopeammin esimerkiksi tilanteen, jossa potilaan erillisinä pitämät vaivat ovatkin yhden ja saman taudin oireita. Tällöin omalääkärin on mahdollista päästä nopeammin kiinni ydinongelmaan, jolloin myös oikea hoito voidaan aloittaa varhaisemmassa vaiheessa. Tämä parantaa hoitotuloksia sekä säästää potilaan ja viime kädessä myös yhteiskunnan varoja.
Sujuvuutta Karhulinnan palveluihin tuo myös oma puhelinajanvarausjärjestelmä.
– Asiakas tietää, minne hän soittaa, ja asiantuntijoihin saa tarvittaessa nopeasti suoran yhteyden, Aho sanoo.
Paikallisuus tärkeää
Karhulinnan aidosti asiakaslähtöisille palveluille on riittänyt kysyntää, joten yritys jatkaa kasvuaan.
– Noin 300 neliön lisätila on jo otettu käyttöön, ja seuraava laajennus on jo suunnitteilla, Aho kertoo.
Menestyäkseen asiantuntijayritys tarvitsee myös osaavia ja luotettavia kumppaneita, jotka Ahon mukaan löytyivät Pori–Satakunta–Suomi-akselilta.
– Paikallisuus ja kotimaisuus olivat meille perustavanlaatuisia arvoja kumppaneista päättäessämme. Valitsimme keskuslaboratorioksemme suomalaisen perheyrityksen, emmekä lähteneet hakemaan muutaman sentin kustannussäästöjä ulkomailta. Laki-, markkinointi- ja pesulapalvelut hankimme mahdollisimman läheltä eli paikallisilta yrityksiltä. Olemme osa satakuntalaista yritysverkkoa ja haluamme osaltamme edistää myös maakuntamme hyvinvointia, Aho korostaa.
Yksi Karhulinnan keskeisimmistä kumppaneista on VSP, joka vastaa lääkärikeskuksen IT-järjestelmistä ja tietoliikenneratkaisuista.
– Toimivat tietojärjestelmät ja tietoturva ovat meille strategisesti keskeisiä asioita, joten kiinnitimme IT-kumppanin valintaan erityistä huomiota. Meillä oli muutamia paikallisia vaihtoehtoja, ja keskusteluja käytiin myös valtakunnallisten toimijoiden kanssa. VSP:n kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen valinta oli lopulta helppo.
– VSP on vahva ja osaava paikallinen toimija, jolla on pitkälti samanlainen arvomaailma kuin meillä, Aho perustelee.
VSP ylittänyt odotukset
Aho tunnustaa, että alkuvaiheessa ilmassa oli jopa pientä pelkoa siitä, miten kaikki toiminnan käynnistyessä sujuu.
– Mietimme etukäteen, miten reagoimme asiakaspalautteisiin, jos kaikki ei toimikaan suunnitellusti. Pelko osoittautui kuitenkin turhaksi – kaikki on toiminut erinomaisesti.
Samaa mieltä on Karhulinnan tietohallintojohtaja Manne Willman, joka on vastannut mittavan it-projektin suunnittelusta ja toteutuksesta yhteistyössä VSP:n kanssa.
– VSP:n puolelta aisaparini on ollut myyntipäällikkö Tuomas Nurmi, jonka johdolla projekti hoitui hienosti. Itselläni on pitkä ura it-alalla ja olen toiminut moninaisissa tehtävissä, joten tiedän, minkälaisia mutkia näin isoihin hankkeisiin voi liittyä. Tämä oli kuitenkin projekti, joka meni alusta loppuun nappiin, Willman kertoo.
Sekä Willman että Nurmi kiittelevät hankkeessa sitä, että koko it-kokonaisuus oli mahdollista toteuttaa ilman olemassa olevien ratkaisujen painolastia.
– Meidän ei tarvinnut miettiä yhteensopivuusongelmia, vaan saimme rakentaa systeemin alusta asti juuri sellaiseksi kuin halusimme. VSP ymmärsi nopeasti, millaisen IT-ympäristön tarvitsemme ja miten haluamme sitä hallita. Kaikki it-ratkaisumme on suunniteltu siten, että ne ovat helposti laajennettavissa yritystoiminnan kasvaessa, Willman sanoo.
VSP on toimittanut Karhulinnaan myös kaikki tarvittavat IT-laitteet. Lisäksi se huolehtii laitteiden ylläpidosta, joten ohjelmistot ja tietoturva ovat aina ajan tasalla.
– Koronasta ja Ever Given -rahtialuksen karilleajosta huolimatta olemme saaneet tilaamamme laitteet ajoissa. Projektissa on tullut vastaan vain muutamia pieniä pulmia, jotka on ratkaistu nopeasti. Asiointi VSP:n kanssa on mutkatonta ja ihmisläheistä. Tutuille kavereille on helppo soittaa, ja he reagoivat nopeasti, kun tukea tarvitaan.
Yhteistyöhön ollaan tyytyväisiä myös VSP:ssä.
– On ollut antoisaa päästä rakentamaan vaativaa järjestelmää alusta alkaen yhdessä osaavan kumppanin kanssa. Olemme saaneet toteuttaa tarkoituksenmukaiset ja skaalautuvat ratkaisut, jotka tukevat Karhulinnan toimintaa ja kasvua. Säännöllisillä seurantapalavereilla varmistamme, että kaikki toimii moitteettomasti jatkossakin, Nurmi sanoo.
Lue lisää IT-palveluistamme Lue lisää tietoliikennepalveluistamme