Asiakaspalveluviikolla tuettiin yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia
Valtakunnallista Asiakaspalveluviikkoa vietettiin jälleen lokakuussa. VSP:ssä teemaviikon valmistelut aloitettiin jo lomakauden jälkeen ja viikko oli täynnä mukavia tapahtumia, joilla vahvistettiin työyhteisön yhteisöllisyyttä ja haettiin puhtia työvireeseen.
Alun perin Yhdysvalloissa alkunsa saaneen teemaviikon tavoitteena on nostaa esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle ja tarjota samalla mahdollisuus kiittää asiakaspalvelun ammattilaisia hyvästä työstä. Asiakaspalveluviikkoa on vietetty kansainvälisesti jo 90-luvulta saakka. Viikon keskeisenä ajatuksena on, että arvostus syntyy teoista, joten viikon aikana annetaan näkyvää tunnustusta kaikille tätä tärkeää työtä Suomessa tekeville. Asiakaspalveluviikon pääorganisaattorina toimii Wakaru Asiakaspalveluverkosto (Wave), joka on yli 100 jäsenorganisaation verkosto. VSP on ollut verkoston jäsen jo pitkään.
- Asiakaspalveluviikko on vakiintunut osaksi toimintakulttuuriamme, ja sitä on meillä juhlittu jo useana vuotena. Tänä vuonna halusimme kehittää teemaviikkoa entisestään, ja mukaan suunnitteluun osallistettiin laajasti myös asiakasneuvojia. Projektiryhmämme aloitti valmistelut jo elokuussa, kertoo VSP:n asiakaspalveluliiketoiminnan palvelujohtaja Irina Tavio.
Asiakaspalveluviikon aikana järjestettiin useita työpajoja, joissa käsiteltiin muun muassa VSP:n toimeksiantajien asiakaskokemusta, kirjallisten töiden Tone of Voice -käytäntöjä sekä tekoälyn hyödyntämistä asiakaspalvelussa.
- Viikon aikana nostimme esiin myös positiivisia asiakaspalautteita ja kannustimme työtovereita jakamaan kehuja virtuaalisella kehuseinällä. Henkilöstö jakoi toisilleen vinkkejä myös uusista harrastuksista sekä terveellisemmästä ruokavaliosta.
Keskiviikon kehupäivänä VSP:ssä palkittiin työyhteisön sankareita eri kategorioissa, kuten "Vuoden vitsiniekka", "Vuoden työmyyrä" ja "Vuoden Most Valuable Player". Myös VSP:n toimeksiantajat osallistuivat teemaviikkoon, ja useat asiakasyritykset palkitsivat omia tiimejään ja yksittäisiä onnistujia myös pienin huomionosoituksin.
- Lisäksi saimme asiakasyrityksiltä videotervehdyksiä, joissa käsiteltiin erilaisia teemoja.
Tiistain teemana oli työhyvinvointi, jaksaminen ja vireys. VSP:ssä päivää vietettiin kutsumalla etätyöntekijät toimistoille nauttimaan herkkuja ja tapaamaan työkavereita. Tarjolla oli myös tarroja kannustamaan vedenjuontiin, jumppanauhoja sekä henkilöstön itse laatimia jumppaohjeita.