"Ilman osaavaa henkilöstöä ei ole menestyvää liiketoimintaa"
VSP:n päivitettyyn kasvustrategiaan kirjattiin kunnianhimoisia tavoitteita. Henkilöstöjohtaja Pipsa Sivulan mukaan avainsanat näiden päämäärien saavuttamiseksi ovat arjessa näkyvä strategia, hyvinvoiva ja ammattitaitoinen henkilöstö sekä HR:n ja liiketoiminta-alueiden tiivis yhteistyö.
Elokuussa VSP:n henkilöstöjohtajana aloittanutta Pipsa Sivulaa uudessa työpaikassa puhutteli erityisesti välittämisen kulttuuri. Se näkyi ja tuntui Sivulan mukaan jo hänen ensimmäisenä työpäivänään.
– Vahva välittämisen kulttuuri on hyvä esimerkki siitä, miten VSP:n strategiaan kirjattu arvo näkyy työyhteisön arjessa. Työntekijämme tekevät omalla toiminnallaan strategiaa todeksi jokaisessa kohtaamisessa ja jokaisena työpäivänä.
Sivula painottaa, ettei strategia ole vain johdon työkalu tai hiljaisuudessa päivitettävä dokumentti. Strategia tulee eläväksi vasta silloin, kun siihen sitoudutaan ja se näkyy aidosti arjessa.
– Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että työntekijät tuntevat yhtiön strategian. Jokaisen työntekijämme täytyy tietää, mitä kohti olemme yhdessä menossa ja miksi, hän sanoo.
VSP:n visiona on tuottaa Suomen parasta asiakaspalvelua sekä olla keskisuurten yritysten houkuttelevin ICT-kumppani Länsi-Suomessa. Miten henkilöstöhallinto tukee näiden tavoitteiden toteutumista?
– Ilman osaavaa ja hyvinvoivaa henkilöstöä ei ole menestyvää liiketoimintaa. Työntekijöistä huolehtiva ja osaamista kehittävä HR on jokaisen liiketoiminta-alueen merkittävä kumppani – ei irrallinen funktio. Tiivis yhteistyö edistää tavoitteiden saavuttamista, Sivula sanoo.
Yhdessä eteenpäin
HR:llä on Sivulan mukaan oltava vahva ymmärrys jokaisesta liiketoiminta-alueesta, jotta niitä voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla. Osaamisen vahvistaminen palvelee paitsi omaa henkilöstöä myös VSP:n asiakkaita.
– Meidän täytyy pitää huolta siitä, että olemme osaavia ja jatkuvasti kehittyviä. Omaa toimintaamme kehittämällä voimme tarjota asiakkaillemme proaktiivisesti uusia ratkaisuja ja edistää näin heidän liiketoimintaansa – tarjota aitoa lisäarvoa, Sivula sanoo.
Sivula pitää VSP:n vahvuutena laajaa näköalaa toimialojensa kehityskulkuihin ja toisaalta haasteisiin, joita erilaiset asiakasyritykset kohtaavat. Kokonaiskuvan hahmottaminen auttaa ennakoimaan ja pysymään ajan hermolla nopeasti kehittyvillä aloilla. Kehittäjäkumppanina VSP:n on oltava askeleen edellä.
– Parhaassa tapauksessa pystymme ehdottamaan uusiin tarpeisiin vastaavaa palvelua jo ennen kuin asiakasyritys itse sen tarvetta edes tiedostaa.
Yhdeksi VSP:n voimavaraksi Sivula nimeää proaktiivisuuden, joka läpileikkaa koko yhtiötä. Työntekijät tuovat aktiivisesti muun tiimin tietoon työssä heränneitä kehitysajatuksia. Sivulan mukaan on tärkeää kuulla näitä näkemyksiä ja lähteä jalostamaan niitä asiakkaan kanssa.
– Parhaat ratkaisut syntyvät yhdessä, hän kiteyttää.
Työhyvinvointi näkyy asiakaskokemuksessa
– Noin 400-henkisessä työyhteisössämme työskentelee niin työuransa aloittaneita nuoria aikuisia kuin pidempään työelämässä olleita. Meille on tärkeää olla vastuullinen työnantaja tälle monimuotoiselle joukolle, sanoo henkilöstöjohtaja Pipsa Sivula.
Tuore henkilöstöjohtaja haluaa kehittää henkilöstöhallintoa yhä enemmän VSP:n näköiseksi. Työhyvinvoinnin perustana hän pitää vahvaa osaamispohjaa, joka luodaan kattavin perehdytyksin ja jota vahvistetaan säännöllisin koulutuksin. Osaamisen kehittämistä helpottaa myös lähiaikoina käyttöön otettava HR-järjestelmä, joka kokoaa kaikki työsuhteeseen liittyvät asiat yhteen paikkaan.
– Tämän lisäksi tärkeää on monipuolinen tuki – ja se, että apua uskaltaa pyytää matalalla kynnyksellä. Työntekijät saavat tukea esimerkiksi asiakaspalveluliiketoiminnassa lähivalmentajiltaan ja pian koko henkilöstö saa tukea myös työ- ja tykyvalmentajalta. Kenenkään ei pidä jäädä haasteidensa kanssa yksin, Sivula sanoo.
VSP:n työilmapiiri saa vuosittaisissa mittauksissa korkeita arvosanoja. Tuloksiin tyytyväinen Sivula pitää työhyvinvoinnin ja -ilmapiirin seurantaa tärkeänä. Hän kuitenkin korostaa, että työhyvinvoinnin edistämisen on oltava jokapäiväistä arjen tekemistä ja mahdollisiin haasteisiin on vastattava nopeasti.
– Yleisesti ottaen on hyvä muistaa, että jos vain reagoidaan kerran vuodessa tehtävien mittausten tuloksiin, ollaan jo myöhässä.
Sivulan mukaan hyvinvoivalla ja ammattitaitoisella henkilöstöllä on ratkaiseva rooli VSP:n kaikilla liiketoiminta-alueilla. Ulkoistetussa asiakaspalvelussa, IT- ja tietoliikennepuolella sekä kuluttajapalveluissa kohtaamisen taito ja kasvollinen palvelu ovat avaintekijöitä erinomaisen asiakaskokemuksen luomisessa.
– Henkilöstön hyvinvointia lisäämällä parannamme myös kilpailukykyämme, Sivula summaa.